Case hackathon 27. april 2022

Dette års hackathon holder vi på dansk, men du kan ved tilmeldingen tilkendegive om du gerne vil i en gruppe som taler engelsk indbyrdes.
Læs mere om arrangementet her (åbner i ny tab)
Tilmeld dig her (åbner i ny tab)

Innovation i Biomedicinsk Mikrobiologi

Fakta om kurset

Kurset ”Biomedicinsk Mikrobiologi” samlæses mellem bacheloruddannelserne i Biokemi og molekylær biologi samt Biomedicin.
Kurset i ”Biomedicinsk Mikrobiologi” et obligatorisk fag placeret på 4. semester.
Det strækker sig over 6 uger og er på 7,5 ECTS.
Der deltager normalt mellem 90-95 studerende.
link til studieordningen (åbner i nyt faneblad)
Diagram over uddannelsen ses længere nede på siden her.

Studerendes forudsætninger

De studerende har forud modtaget undervisning i bl.a. fundamental cellebiologi, kemi samt mikrobiologi. De kommer fra to studieretninger ”Biokemi og Molekylær Biologi” samt ”Biomedicin”. De to uddannelser ligger meget tæt op ad hinanden, og der er ikke mærkbar forskel på de studerendes forudsætninger for at deltage i dette kursus, da de relevante kurser er samlæst på de første semestre.

De Innovations- og entreprenørskabsrelaterede mål for kurset

Oprindeligt var innovationsdelen af kurset ikke en del af kurset, men et selvstændigt kursus i et andet format uden fokus på mikrobiologi. Dette kursus blev nedlagt og det blev besluttet at innovationsdelen skulle implementeres i ”Biomedicinsk Mikrobiologi”-kurset, som så blev udvidet fra 5 til 7,5 ECTS. Reelt rummer innovationsdelen af kurset omkring 20 – 25 %.

De studerende skal kunne ”Beskrive overordnede koncepter i innovationsprocesser og disses relevans for faglig innovation”, altså kende til begrebet innovation, innovationsprocesser og forskellige typer/grader af innovation.

På Naturvidenskabeligt fakultet er det et indsatsområde at studerende gøres bevidste om deres kompetencer. Det drejer som både om almene kompetencer, samarbejdskompetencer, kommunikationskompetencer mm. Formålet er at gøre de studerende bevidste om, hvad de har lært, og hvordan de kan bruge den viden i en anden sammenhæng.

Om den nuværende undervisning og eksamen

På ”Biomedicinsk Mikrobiologi” introduceres de studerende til forskellige sygdomsfremkaldende bakterier samt teknikker, hvorved de sygdomsfremkaldende egenskaber kan undersøges i laboratoriet. Dette foregår ved gennemgang af originale artikler.
De studerende undervises også i forskellige aspekter af kompetencer (faglige kompetencer, sociale kompetencer, kommunikationskompetence osv) for at øge kompetencebevidstheden.
Endvidere undervises de i idegenerering og innovation. Kompetenceundervisning og innovationsundervisningen varetages delvist af RIO, delvist af mikrobiologer samt 4 oplæg fra tidligere mikrobiologistuderende som har forfulgt innovationsvejen i deres karrierer.

De studerende skriver en projektopgave i grupper omhandlende en bakterie med fokus på, hvordan den er sygdomsfremkaldende ud fra litteraturstudier. Opgaven afrundes med refleksion over hvordan denne viden kan bruges innovativt.
De studerende vælger selv deres gruppe og der er ikke krav om at der skal være gruppemedlemmer fra hver af de to samlæste studieretninger.

Kurset afsluttes med en mundtlig eksamen i både projektopgaven og pensum. Eksamensformen fungerer rigtig fint. Vi har meget lav dumpeprocent og de studerende evaluerer at de går fra kurset med en høj grad af opnået viden.

Visionen

…er at kurset opsamler de første 4 semestres viden i et innovationsperspektiv.

Et mål for kurset er at de studerende skal kunne vurdere og beskrive anvendelsesmulighederne af specifik molekylær viden i forhold til deres innovative ide. De studerende som har taget kurset, skal kunne generere innovative ideer til fremtidige behandlingsmuligheder ud fra den viden og de kompetencer de har opnået indtil nu på uddannelsen.
De løsninger som de studerende kommer op med i refleksionsdelen af rapporten, hvor de skulle kombinere innovationsdelen i kurset og den faglige del er ret klassiske (f.eks. mål for specifik behandling eller vaccine), men tænk hvis vi gennem undervisningen kunne trigge de studerende til at gå helt udenfor den gængse tankegang … det kunne være skønt.

Udfordringerne for at nå visionen og overvejelser for at nå visionen

Lige nu er vi dog ikke der, for de studerende har svært ved at se relevansen af innovation på dette kursus, hvilket de påpeger i deres evalueringer. Det er udfordrende at få de studerende til at forstå vigtigheden/ relevansen af læringsmålene.
Der bliver arbejdet på at øge andelen af mikrobiologiske eksempler i innovation, så innovationsdelen bliver mere fag-faglig. Underviser har taget kontakt til Chr. Hansen A/S for at høre om de vil bidrage til kurset for at få en større virksomhed med. De nuværende er mindre og nyopstartede virksomheder. Udfordringen er her at innovationsdelen undervises af RIO. Hvordan kan man få en bedre integration?

Måske kan dét at nedprioritere kompetenceundervisningen, og opprioritere den innovative tankegang samt give mere tid til oplægsholdere fra ”den virkelige verden” hjælpe de studerende til at ramme tættere på kursets mål?

Kurset har kun kørt to gange med innovationsdelen implementeret og begge gange er det kørt online pga. Corona nedlukning. Dette har resulteret i at den planlagte aktiverende undervisning i grupper til forelæsninger er faldet fuldstændig til jorden, så vi mangler stadig at ramme den rigtigt spændende og engagerende undervisningsform, som forhåbentlig opnås nu hvor kurset kan gennemføres fysisk.

Diagram over uddannelsen:

https://www.sdu.dk/da/uddannelse/bachelor/biomedicin/opbygning